onsdag 10 augusti 2011

Morgonen har redan vaknat

När jag hade väntat ut ottans första regn och stod och låste upp cykeln blev jag plötsligt utskälld av en lurvig jycke. Han ville nog pinka på vår grindstolpe. "Vad oartig du är" konstaterade tonårsmatte uttråkat. Vet inte om hon menade mig eller hunden.

Vid Statoil mötte jag en snabbt cyklande skäggig man som stirrade på mig och skrek "Livet är ett HELVETE". Edvard Munch släng dig i väggen. Efter Majas grill vinglade en kepsförsedd kille in i dom blöta buskarna och försökte slå en stråle utanför byxorna.

I höjd med Islandstorget skuttade en liten brunrandig bonnkatt glatt fram på en morronpromenad. När katten la huvet på sned och gav mig en nyfiken blick tänkte jag att det ändå är hopp om mänskligheten. För djur är också mänskor, lärde mig i alla fall Jakob Uggla redan på 70-talet.

Inga kommentarer: