söndag 24 maj 2009

Abir - min kandidat 7 juni

Långt om länge har jag börjat tänka till inför valet till EU-parlamentet om två veckor. Vem ska jag kryssa? Och varför?

Glädjande nog har jag funnit en strålande bra kandidat på listan för det parti där jag härjade som värst under mitt förra, politiska liv. De ivriga bävrarnas skara.

Kandidaten heter Abir Al-Sahlani. En trettiotreåring från Botkyrka som kom som ensam flykting till Sverige som femtonåring. En kvinna med starkt engagemang för demokrati, frihet och den enskilda människan.

Abir tror på politikens och EU:s möjligheter. Men inte på en gigantisk apparat som petar i en massa detaljer. "Jag vill ha mer majoritetsbeslut på områden som är verkligt gemensamma. Men jag vill också att EU ska sluta blanda sig i badvattenkvalitet, småfågeljakt och idrottspolitik", skriver hon på sin hemsida abir.se.

Hon vill ha en europeisk strategi för Irak, och hon har tagit fram ett förslag som hon ska diskutera med Iraks president. Hennes EU står i spetsen för global frihandel, ambitiös klimatpolitik och mänskliga rättigheter. Abir vill kämpa för ett öppet europa med fri rörlighet, integritet och rättssäkerhet.

När en internationalist som jag gör ett kandidattest inför valet på makthavare.se kommer Abir i topp. Hon är värd en himla många röster.

Inga kommentarer: