tisdag 16 juni 2009

Låt midsommar bli riktig midsommar!

Snart är den här - ljusets högtid, ofta kallad Sveriges riktiga nationaldag. 

Midsommar. Små, små grodor utan öron. Lövade fallossymboler. Rå fisk. Möbelfria måltider utomhus. Smaksatt etanol. Underbart.

Men varför, varför, varför får midsommar inte vara midsommar? Det vill säga sommarsolståndet? Det inträffar i närtid, i år på söndag två dagar efter midsommarafton, men den 21 juni som alltid.

Jag kan nog förstå varför. Omtanke om det svenska näringslivet. De ska inte tappa någon produktionsdag inte. För tänk om sommarsolståndet - hemska tanke - är på en onsdag. Visst är det förståeligt. Jag är själv arbetsgivare åt mig själv. Och jag vill ju inte att jag ska vara borta från jobbet i onödan. Bara för att svenskarna ska ha rätt dag för sin nationalhögtid. Trams...

Tänk om vi skulle göra så med julfirandet. Den 24 december inträffar ju också på en massa olika veckodagar. Bättre att ha det på den fredag som är närmast den 24:e. Då blir det ju högst en dags produktionsbortfall.

Men, det är klart. Det är ju så mycket viktigare att ha rätt dag för julafton, eftersom Jesus Kristus föddes dagen efter, och vi har tideräkningen efter nyårsdagen en vecka senare. Visst måste Jesus firas på rätt dag, med Tomte och gran och gröt och allt annat som fanns i Betlehem på den tiden.

Det är ju inne med enfrågepartier just nu. Så om det inte blir någon ändring är det dags för att ställa upp med Midsommarpartiet 2010. Dags att sluta med falskspelet. Midsommar ska vara midsommar, inga halvmesyrer. Snart startar namninsamlingen!

Inga kommentarer: