torsdag 5 november 2009

Inrätta en syndabocksdag i november

November. Den grå depressionens tid för många. Så grå att folk redan börjat sätta ut adventsljusstakar i ren juleljusdesperation.

Vi behöver saker och ting som lyser upp. Vissa finner det i Sveriges gamla blodiga historia, och ägnar sig åt att fira stormaktsdoftande krigarkonungarna Gustav och Carolus. Detta passar dock inte alla.

Varför inte skapa en ny dag att fira just i gråa november? Jag har ett förslag: Syndabocksdagen. Låter det konstigt?

Så här tänker jag. Vi ägnar så himla mycket tid och kraft att finna syndabockar. Alltid ska någon "ställas till svars". Det kan vara en Borelius eller Rainer i politiken. En Barnevik eller Carendi i näringslivet. En Marion Jones eller Mülegg inom idrotten.

Det enda som letas flitigare än syndabockar är offer. Vi är alla offer, i alla fall blivande sådana, i den mediala logikens ögon. Men att ha en ny offerdag är nog lite svårsålt.

En syndabocksdag tror jag mer på. Då kan vi älta alla elaka syndabockar på en och samma dag. Ut med all kränkthet, vrede och förtörning under ett helt bockfrossande dygn.

Så kanske vi kan låta bli att söka syndabockar resten av året? Ha en lite mer positiv utgångspunkt? Tycka att det är OK om någon lyckats få det lite bättre än jag själv?

En fåfäng tanke, kanske. Men varför inte pröva? Någon gång mitt emellan krigarkonungarnas hyllningsdagar.

Inga kommentarer: