söndag 28 december 2008

Topp 5 2008 - Louise Hallin (4)

Som fjärde namn på Top 5 listan 2008 korar jag Louise Hallin, som jag tidigare skrivit om här på bloggen. Louise är legitimerad barnmorska, legitimerad sjuksköterska, legitimerad psykoterapeut och dessutom vårdlärare (puh). Hon startade Sveriges första privata mödravård, Munkbrons MVC.

Jag hade förmånen att få träffa Louise när jag arbetade med konkurrens och starta eget i vården i landstinget i Stockholm i början av 1990-talet. Vi arbetade med att få fram en likvärdig mödravårdspeng och gjorde "nedslag i verkligheten" för att få veta vad det egentligen handlade om.

Louise gjorde redan då ett djupt intryck på mig och många andra , bl a genom sin analys av hur den kunskap om graviditet, födande och småbarnsliv som traditionellt förmedlats inom familjen nu på många håll tappats bort.

Nu kan vi höra henne på förmiddagarna i knattetimmen i P 4 och se henne i rutan, så klok, så insiktsfull och så fylld av integritet. Framför allt har Louise en grundläggande respekt för barnen, de små och de större, och deras behov.

Som sexbarnsfar och relativt nybliven småbarnsförälder har jag ju begått minst en miljon misstag trots alla goda föresatser och behöver verkligen visa råd.

Om fler lyssnar på Louise Hallin och för hennes budskap vidare kommer vi att få tryggare barn, mer stabila familjer, långt färre samhällsproblem och en mycket bättre värld.

Inga kommentarer: